När skönheten kom till byn

S0llentuna Centrum 2010

Åkte till Sollentuna. Hamnade på ett nytt köpcentrum. Det var fascinerande. Centrumet beskriver sig själv som ”Sveriges första designorienterade köpcentrum där extra stor omsorg lagts ned på att skapa en unik shoppingmiljö med rymd och ljus, en upplevelse med skön arkitektur och material av högsta klass.” Man har hämtat palmer från Usa, med båt.

Men något händer i glappet mellan det gamla och det nya Sollentuna Centrum. För hur man än vrider på saken så är det samma människor som hänger här. I alla fall en vardagsförmiddag i mitten på mars. Det är en rätt brokig blandning: ganska många 75+ med rullatoter, äldre par som drar sin kundvagn med extraprisvaror från ICA Kvantum över till Systembolaget. En del av Christer Petterssons arvtagare i täckjackor från 1985 och emotjejer med stora rosetter och otända cigaretter. Klirrar man med en systemetpåse i Sollentuna C, en tordags fm som jag gjorde, känner man sig som just Christer Pettersson hur ”designorienterat” det nya centrumet än är.

Jag vet inte om någon ser det som ett misslyckande, men glappet mellan vad köpcentrumet vill vara och vilka som är där är lite spännande. Som om hela omgivningen plötsligt förändras. Och själv står man kvar där i samma gamla paltor och undrar: vad var det som hände?

Sollentuna Centrum 2010

Annonser

3 svar

  1. Det där har jag också funderat över! I Malmö finns ett köpcentra i botten på Kronprinsen som andas väldigt mycket 80:tal. Det borde verkligen piffas upp, för läget är det sannerligen inget fel på. Men var ska man göra av alla pensionärer med rollatorer som bor i samma hus och hasar ned i bara tofflorna för att gå på Hemköp eller sitta en stund på bänkarna och titta på det urfula vattenfallet? Hur får man dom att passa in i ett trendigt och designat köpcentra? Kanske om man gjorde så att alla besökare var tvungna att gå ut på gatan för att komma in i köpcentrat, då skulle de ju iaf var tvunga att ta på sig ytterskor och en jacka 😉

  2. Ahh, men jag älskar när folk hasar omkring i tofflorna, gärna med egen medhavd stol och termos! Jag hade en idé för några år sedan om att man skulle stå vid entrén till Kista Gallerian och dela ut omaka stolar som folk kunde bära omkring på och sätta sig på när de ville.

  3. Ett liknande glapp kan även iakttagas i nya Liljeholmsgallerian, men där är det främst arkitektoniskt. Liljeholmsgallerian vill vara posh och slick, men det faller på valhänt formgivning med alltför höga ambitioner och släpljuset obönhörliga avslöjande av den snabba bredspecklingen. Det är mest av allt besvärande och pinsamt att träda in där. De kulturlösa oförtjänt rika bostadsrättsägande kunderna är kongeniala.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: