Staden som prefix

Bostadsreklam, Kärrtorp, 2010

Jag har köpt en ny cykel, den heter City Hybrid. Vad som är city med den vet jag inte, men jag gillar namnet. Det är en hel del saker som får prefixet city, eller det besläktade town numera.

Skylten på bilden ovan står i Stockholmsförorten Kärrtorp, bland tallarna. Det är reklam för ett antal radhus som ska byggas där. Det står alltså ”Townhouse – nära stan”. Det är en förort, nära stan, det kommer aldrig bli något annat, men känslan man vill förmedla är en annan. Eftersom de som köper det här huset inte vill identifiera sig med det typiska radhuset från 1970-talet, eller med det suburbana, som givit namn åt till exempel en bil som Chevrolet Suburban. Man vill ha ett helt annat liv. Man vill ha ett liv med en citybike, ett townhouse och så en Nissan urban Proof att ratta. Men inte i stan.

Det är lite lustigt hur man i stan allt oftare kan se människor, som jag, med jackor och andra kläder gjorda för bergsbestigningar, urban life naturkompaniet-style, eller just add-nature. Men man behöver inte addera naturen. Man kan bara klä sig i den. Och på andra hållet, iklä sig hela stadsidentitet. Utan att bo i den.

I en krönika av Fredrik Strage för ett tag sedan skrev han hur hans identifikation med hip-hop-rörelsen fick honom att undanhålla en del av sanningen när hip-hop-artisten Adam Tensta frågade var han bodde. Rubriken på krönikan var ”Var bor du, frågade Adam Tensta. Jag ville svara Rådhuset, men min mun lydde inte. Instinktivt svarade jag Blå linjen.”

Nu har Fredrik fått barn, vilket han också skrivit en krönika om. Nästa gång han får frågan av Adam tensta kan rubriken bli ”Jag ville svara radhuset, men min mun lydde inte. Instinktivt svarade jag: I ett townhouse”.

I den där första krönikan finns också en underbar liten historia om hur de lokala rapparna i den hyfsat trivsamma Linköpingsförorten Skäggetorp odlar en sorts fiktiv gangsterkultur, med den friserade tolkningen av verkligheten att Skäggetorp är ”one of the most dangerous Swedish ghettos /…/ Robbings, shootings, rapes and arsons occur on a daily basis”. För att precis som jag med min cykel, småbarnsfamiljen med sitt townhouse och snubben i Nissan Quasai Urban Proof, låtsas lite för att livet ska verka lite tjusigare.

2 svar

  1. Ja börjar man notera såna här prefix el markörer ser man dom snart överallt! Schampon och klädmärken som heter Urban, Sickla köpkvarter (!), Barkarbystaden – ett paradoxalt men kanske helt tidsenligt namn på en plats, ”bystad”. Med mera med mera.

  2. Bystad det är bra. För tio år sedan var det by eller village som gällde.

Kommentera

