Var finns off-stage i den digitala staden?

Det finns ett bra uttryck skapat av urbansociologen Mats Lieberg, han talar om att vara ”off-stage” i staden. Inte minst unga människor har ett behov av att befinna sig off-stage och söker därför upp platser som många andra aldrig skulle gå till.

Ett exempel. Intill min arbetslokal ligger en skola. Det går en lång trappa upp till skolan. Om man går nerför trappan kommer man till en liten avsats. Där är man helt osynlig. Där står skolans elever och röker. Kliver man ut från skolans gård och ser sig omkring så ser man ingenting. Men en halv trappa ner står ett helt gäng. Det finns tusentals sådana platser och de är livsnödvändiga för en levande stad.

Det där med att umgås, samtala, mötas och ändå vara osynlig är en viktig sak. Frågan är vad som händer med det när så mycket av vårt umgänge flyttar ut och blir digitalt. Var ses man off-stage? När är man off-stage? Var är man osynlig? Hur ser en levande nätverksstad ut? Det finns förmodligen snart allt fler möjligheter för att glömma på nätet, men hur är det med att gömma sig på nätet?

Det är ett stort problem att mobilbilder som tas i skolan snabbt blir offentliga, inte minst när det gäller mobbning. Men det kan också vara ett problem om jag som privatperson med mina digitala hyfsat privata konversationer plötsligt måste avväga vad jag säger och gör. Unsgaard-gate (den moderata press-sekreteraren som hyllade arbetslinjen med en ”invandrarkvinna” som torkade bajs i hans trappuppgång) är ett exempel på vad som kan hända. Nu är han en offentlig person och dessutom en offentlig person vars arbete det är att sprida information, så möjligen är han välförtjänt och riktigt uthängd. Men de där rökarna på skolan, kan jag citera deras facebook-uppdateringar nästa gång jag skriver om skolan? Och om jag kan det, vet de om det?

Att hela världen är en scen?

Kommentera

