Idéernas betydelse för platsen

En sak slår mig när jag läser Sydsvenskans läsares minnesord över den makalösa musikskribenten Lennart Persson, som dog i måndags. Det är relationen mellan hans skrivande och att detta skrivande faktiskt hade en sorts fysisk spegelplats i musikaffären Musik & Konst på Spångatan i Malmö. Det är något i alla de där minnesorden om den där platsen som får en att förstå den där relationen mellan idévärld och verklighet. Och hur viktig den relationen är i alla städers historia. Jag vet inte hur det går ekonomiskt för Musik & Konst, men något säger mig ändå att eftersom man ändå har funits kvar så länge så har det gått runt. Och det beror förmodligen i sin tur på just det faktum att platsen, butiken, haft en stark idévärld, en tydlig drivkraft, och ett stort hjärta. Det finns, skulle jag nog ändå vilja påstå, alltför få sådana platser i våra städer. Men de finns, och en av anledningarna till att jag tyckte att Malmö var en fantastisk plats att bo på var möjligen att det fanns några fler sådana platser där än i andra städer. Med brasklappen att jag när jag bodde där hade plats för fler sådana platser i mitt liv.

Kommentera

