Sjöstadsambivalens

Den nyblivne Hammarby sjöstadsbon André Johansson sammanfattar sina känslor inför Sjöstaden: ”Lägenheten är toppen men när jag går utanför dörren blir jag mer tveksam. Är det här min stad? Är alla dessa sopsorterande suburbiasnubbar mina nya kompisar?” Jag tror vi kan börja betrakta delar av hans blogg som en sorts insiderreportage från stadsbyggandets nyaste trakter, just när den ska till och bli levande på riktigt. Och trots allt är hans ambivalens ett tecken på att Sjöstaden är på väg åt rätt håll. Att den solida värdegemenskap som är det nybyggda bostadsområdets  överlevnadsstrategi är på väg bort.

2 svar

  1. Dan, alltid lika på hugget!

    Just övergångarna är ju det mesta spännande – från plan till verklighet, från allas dröm till allas vardag.

    Här en länk som nog kan intressera dig:

    http://www.cultureby.com/trilogy/2009/02/david-brooks-on-the-baggy-american-dream.html#comments

Kommentera

