Storgatan, köpcentrumet och finanskrisen

Drottninggatan, Norrköping

Drottninggatan, Norrköping

En handelscentrumsexpert i USA gissar att mellan 20 och 40 större butikskedjor kommer att slå igen under 2009. I Storbritannien har Woolworths gått omkull och stängt 807 butiker, Marks & Spencer mår riktigt dåligt och beslutade nyligen att stänga 27 butiker, man talar i Storbritannien om en ”Storgatans kris”.

Att döma av de timmar jag spenderade i olika köpcentrum under mellandagsrean så verkar Sverige inte riktigt lika illa ute. Men krisen kan ändå få en att fundera över den sårbarhet som svenska städer befinner sig i eftersom i stort sett utbudet överallt är likadant. Man har blivit extremt beroende av butikskedjor. Om en stor kedja, som säg Kapp Ahl, får problem och tvingas dra ner så innebär det förändringar i alla svenska städer och köpcentrum.

I vågskålens andra ända ligger de stora kedjornas stordriftsfördelar, och kanske därmed deras förmåga att överleva också i dåliga tider. Tråkigheten, säkerheten, tryggheten. Tills varslet slår till och gatan töms.

Vad skulle hända om vi fick en storgatans kris i Sverige? Tomma centrum? En massa nya mer nischade småbutiker? Ett nytt stadsliv?Eller kanske en blandning, en nischning av de stora kedjorna. Jag väntar till exempel fortfarande på Waynes Coffees barvariant, rimligen med namnet Waynes Coctail, smart storstadsbar i Västerås, Örebro och Umeå.

Hjalmar gjorde mig uppmärksam på att net on net marknadsför sig med just sin avlägsenhet till Storgatan, på ”lite mindre fina adresser” som Exportgatan 20 och Kontovägen 3.

2 svar

  1. Jag tror Storgatan i längden tjänar på att Dressman försvinner. Net-on-net-reklamen är fantastisk. Självdistans och centrumdistans på samma gång! Påminner lite om de överpedagogiska kartorna över IKEA-varuhusen, som finns i katalogen. När jag var liten kände jag igen Örebro på IKEA-kartan, men inte i en bilatlas tror jag.

  2. Ikeakartorna! De är fantastiska. Ja, vilken är egentligen Storgatans konkurrensfördel? Inte tre Expertbutiker som senast när jag var i Linköping, som alla var och en var sämre än de stora elgiganterna vid motorvägen.

Kommentera

