Samtidslexikon 5: Curlingarkitektur

Curlingarkitektur. Jag skrev en krönika i Sydsvenskan om det osannolika Victoria Park-projektet i Malmö (om ni klickar på den där länken så säger nästan musiken som dyker upp allt om det kryssningsfartygsaktiga i projektet). Där myntar jag ordet curlingarkitektur.

7 svar

  1. Obscent

  2. Skön musik! Perfekt att jobba till. Är numera startsida i min browser.

  3. Briljant term.
    Det här medhårsstrykandet är mycket intressant. Främst därför att jag tror att det är kontraproduktivt.
    Hade de haft en beskrivning – och förstås en verklighet – med fler nyanser och kanske även en och annan skönhetsfläck så hade avgjort fler attraherats av ett sådant område. Och därmed hade det blivit en bättre affär för de som drog igång projektet.
    Medhårsköparna är få. Och anledningen till att de reagerar positivt på stimulit medhårsstrykande är att de är osäkra. Vilket å ena sidan gör dem till lättövertygade köpare. Men i sin tur betyder det att de flyttar om någon annan stryker mer medhårs, trycker hårdare på den ömma osäkerhetspunkten.
    Nu haglar fördomarna, jag vet, men jag har så svårt att förstå den där sortens lismande krängprojekt.
    Kan man tänka sig ett slags inverterat miljonprogram för såna här ställen? Ideologiskt betingad rivning istället för bebyggelse?

  4. De verkar sälja ganska bra, så de har säkert hittat något. En tanke jag fick var att i den bästa av världar kommer grindarna att öppnas när det blir för tråkigt, och man kommer att tvingas för att inte gå under att bjuda in just något annat.

  5. Hjälp.

    Iochmed begreppet ”curling” associerar man ju lätt till den innebörd som ”curligföräldrar” har; de sopar banan för att barnen ska kunna göra något stort och bra av sina liv. Hoppas att detta är översättningsbart till arkitekturen…

  6. Curling? Inte en dag för tidigt om arkitekter börjar bygga för folks trivsel. Men jag har ingen längtan till Victoria park, inget skrämmer mig lika mer än att livet skulle verka vara en lång semester – som ett dödens väntrum – om än ett gyllene sådant.

  7. Min mening med ordet curling var inte trivsel. Klart man ska trivas, men curlingarkitektur skulle snarast innebära en sorts rensopat motståndslöst, precis som du säger välordnat dödens väntrum. En sorts besatthet av det perfekta. Och därför en sorts fördömande av det spruckna. När man talar om trivsel av sig själv, den egna personen, den egna kroppen, så handlar det ju inte sällan om att acceptera sprickorna. Inte om att sopa bort dem helt och hållet.

Kommentera

