Samtidslexikon 4

Nissan, urban proof, tunnelbanereklam

Nissan, urban proof, tunnelbanereklam

Urbanproof: Ett ord som nyligen dök upp i en annons för en ny bil från Nissan, i ett försök att frigöra bilen från dess vanliga koppling till naturen. Bilreklam har nästan alltid utspelat sig i naturen, Saab-bilar med ögon som lodjur, svindlande resor nerför berg. Men nu närmar sig bilen stadsbon. Nissan använder ordet urbanproof, ungefär som weather proof, en sorts urban tuffhet, metallic gore-tex. Och illustrerar det hela med graffiti och annan gatukonst under sin slogan ”Play with the city”. De har till och med låtit en arkitekt testa bilens stadstålighet. Det här får mig att tänka på en intervju jag gjorde med designern Ross Lovegrove, där han undrade varför så få bilar passade i staden, de där stora fula plåthöljena förstörde stadsbilden menade han och efterfrågade bilar som var en blandning mellan en cykel och ett tennisrack av glasfiber. Är den bilängsliga svenska staden redo för en verkligt urbanproof bil om den kommer?

2 svar

  1. […] ett halvår sedan presenterades Nissan en ny bil med ordet urbanproof, och illustrerade det hela med graffiti och annan gatukonst under sin slogan “Play with the […]

  2. […] Man vill ha ett helt annat liv. Man vill ha ett liv med en citybike, ett townhouse och så en Nissan urban Proof att ratta. Men inte i […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: