Smurfar och promotion

Har en text idag om smurfar i Expressen. Jag var tvungen att stryka ner den och då försvann ett stycke som jag på något vis tyckte var intressant, så här är det extramaterialet:

– – –

Smurfarna föds i seriealbumen om Johan och Pellevin, första gången 1958, och får sedan egna album. De bästa seriealbumen från 1950- och 60-talets belgiska storhetstid har det gemensamt att de kretsar kring små byar av något slag. Som Lucky Lukes vilda västernstäder, Asterix galliska by, Starke Staffans franska småstad Gladköping och den lilla medeltidslika smurfstaden av olikformade svampar. Platser som kan fångas in i ett enda flygperspektiv, snett uppifrån. En sorts modellstäder fulla av detaljer. I det mest intensiva samlandet de små blå figurerna på 1970-talet behövde jag bara vinkla upp persiennerna för att se den där smurfbyn i mexitegel på gräsmattorna utanför mitt sovrumsfönster. Svamp invid svamp, invid svamp, och latsmurf invid gnällsmurf vid brevlådorna.

Ledsensmurf ur min privata samling

Ledsensmurf ur min privata samling

– – –

Mycket av det jag gillade med de där seriealbumen handlade nog om att de var modeller av något slag.

Läs dessutom gärna mitt första jobb för Svenska Dagbladet, om förrådskulturen. Jag är själv mest nöjd med de människor jag lyckades få att låsa upp sina förråd för mig, och de små bildtexterna är jobbets mest dramatiska del.

2 svar

  1. Läste din intressanta artikel om vårt behov av att spara på prylar. Ett annat sätt att låta sakerna finnas kvar utan att behöva slänga dem är att lämna dem något av alla pryl- och nostalgimuseum. Hos oss på Berte Museum – Livet på landet har människor lämnat in föremål allt från majblommor till skördetröskor, som de sedan kan komma och hälsa på. Då slipper de att skiljas från dem för gott utan att de tar plats i hemmet eller på gården.

  2. Vore onekligen något för bonden Stig i min artikel, han med gården som varit i familjens ägo sedan 1932 och som träffat Lisbeth som vill lytta in med sina saker, som den rosa skinnsoffan och de 3100 elefanterna.

Kommentera

