Saviano, Facebook och torgen

Expressen Kultur har den senaste veckan bedrivit en kampanj för den mordhotade italienske författaren Roberto Saviano som varit väldigt bra, och den har gjort mig stolt att vara en av tidningens skribenter. Nu publicerar de ett tackbrev från Saviano och jag fastnar för ett avsnitt i brevet. Saviano skriver:

”Tack till de sociala nätverken Facebook och My Space, som skickat mig tusentals solidaritetsbevis och skapat en virtuell gemenskap som blev det spontana initiativet till de manifestationer som sedan organiserades på gator och torg av livs levande människor”.

Det där är ju magnifikt. Den virtuella gemenskapen blir till demonstrationer på torgen. Dels är det magnifikt att så många kan sluta upp (Läs ”Here comes everybode” av Clay Shirky för mer om det). Men det är också storartat att det ändå är torgen man sedan går ut på. Motsättning mellan det virtuella och det verkliga finns inte. De är snarare varandras förstärkare.

Och så läser jag samma dag i Dagens Nyheter en recension av boken ”Nån där? Texter om framtidens kommunikation”. Jag har inte läst boken, men om jag förstår recensenten Kajsa Ekis Ekman rätt innehåller en text av Elin Alvemark som är ett ”anti-facebookmanifest” där

”hon säger att det inte alls finns något kommunikationssamhälle. Det är ett monologsamhälle. Där den sinnliga dialogen mellan människor har ersatts av att exponera och konsumera information”

Det borde man kanske berätta för Saviano.

5 svar

  1. Tack för den länken, Savianos text var fin. Och det var en rolig kommentar om Alvemark. Men faktum är att Alvemark inte bara har blivit hyllad i DN, utan också på Expressen kultur, av Maria Küchen ”Jag behöver kanske inte fortsätta känna mig som sura Mormor Stofil för att jag uppfattar Facebook som ett jättehinder mot dialog. Elin Alvemark känner också så och förklarar varför … Alvemarks predikan för själ, hjärta och samtal mot ett narcissistiskt låtsaskommunikativt massneurotiskt monologsamhälle på webben har ”I have a dream”-klass.”
    Lustigt nog är inte Ekis Ekman ensam om att tro att Alvemark är nyskapande bara för att hon är motvalls.

  2. Hmm. Ja det är konstigt, alla kommunikationssätt har ju sina begränsningar, men för sådana som jag som verkligen älskar att kommunicera så är de där invändningarna väldigt märkliga. Vad är nu låtsaskommunikation?

  3. Det vi sysslar med just nu, tror jag. Alvemark jämför ”digital kommunikation” med olika former av beroende, typ alkoholism.

  4. Hej mina vänner. De som har recenserat boken har recenserat innehållet i min text och de återger mitt budskap ytterst bristfälligt. Jag föreslår att ni läser min text istället för recensenternas onyanserade obalanserade reaktioner.

    Jag vurmar för teknik och kommunikation. Min text handlar inte om att driva människor att förhålla sig negativt till internet. Men jag resonerar att min vurm förverkligas bättre genom vidgat perspektiv hellre än en reklamtext för digital kommunikation. Man kan se på saker ur många perspektiv, jag har alltså inte skrivit ett anti-facebook manifest utan en text som lägger fram ett perspektiv som jag hoppas stimulerar kärlek i vår digitala tid, inte trots.

    Allt väl. Krossa ensidigheten!

  5. Hej Elin,
    Du har rätt så klar man ska inte lite för mycket på andrahandsinformationen, även om den i sig är intressant. Den pekar ju åt ett håll, något man längtar efter. Om man sedan övertolkar så, ja det är som sagt intressant det också. Jag går till källan, så får jag återkomma.

Kommentera

