Vi och Dom i Trosa

Stadsbyggande i vår tid handlar mycket om att skapa ett ”Vi” och ett ”Dom”. Städer ska attrahera en särskild målgrupp, liksom bostäder. När jag häromdagen åkte in i den lilla nuttiga småstaden Trosa fick jag en subtil vink om det här. I själva entrén till staden står: ”Här parkerar vi med P-skiva”. OK, så det gör Ni. Några hundra meter längre fram där själva stadskärnan börjar står ”Här kör vi mjukt”. Hm, så Ni gör det.

Det är väldigt provocerande sådant där. Det där tonfallet. Småstadens präktiga beskäftighet. Jag gasar av bara indignation. Förvandlas till en 13-åring med trimmad moppe som nynnar Magnus Uggla, eller vad 13 åringar nuförtiden nynnar när de åker trimmad moppe, ”de säger jag skiter i allt men det skiter jag i”.

Ett svar

  1. HAHAHA *skrattar igenkännande*

Kommentera

