Att sätta sig ner och se

Sittande man i Hammarbyhöjden

Jag samlar på människor som sitter utomhus, helst på eget valda platser. De är som gatukonst för mig, och de är själva idén om vad jag önskar att en stad ska vara. En plats där man kan vara ensam bland många, ha en egen privat plats mitt i det gemensamma.

När jag för första gången för tio år sedan kom till New York gick jag i tre dagar i sträck. Den fjärde dagen var jag så utmattad att jag inte kunde ta ett steg, så jag satte mig. Inte fick jag se mindre för det.

När jag cyklar hem passerar jag ofta den här mannen. Han driver en vad jag tror ursprungligen var en kemtvätt, men nu gör han allt från att sy ditt båtkapell till att stryka dina skjortor. Han vägrar också att acceptera att hans lilla källarlokal inte ligger i vad man vid en första anblick skulle kalla ett gathörn att sitta i. Men han gör det till ett hörn med sin kontorsstol. Man ser nog en hel del från det där hörnet vid smalhuset ändå.

Mer om att sitta.

Kommentera

