Catfight i dockvrån

Eftersom barnkultur har blivit mitt andra ämne så skrev jag igår en text i Expressen Kultur om kampen mellan Barbie och Bratz. Det är en väldigt fascinerande parallell verklighet. Nu ska jag skriva om dockhuset för Sydsvenskan.

Ett svar

  1. Kul blogg!

    Det som jag skrivit som sålt mest är en lärobok i textanalys (Vägar genom texten heter den, författare Lennart Hellspong & Per Ledin, jag länkar inte, jag tycker den är förlegad nu).

    Men poängen här är att jag sen början av 90-talet körde Barbie som grejen i min undervisning – för att komma åt texter i populärkulturen, multinationella varumärken och så. När jag fyllde år fick jag en gång av en jobbarkompis en Barbie som länge stod på mitt skrivbord på universitetet… Och givetvis fick ett kapitel i läroboken börja med en analys av en annons för Barbie.

    Barbie har de 10 senaste åren varit försvunnen ur mitt liv. Din artikel ger en bakgrund till det. Nu kanske hon kommer igen, i sällskap med Bratz!

Kommentera

