Den trådlösa staden

Det här kartläggningsprojektet av wifi-punkter är verkligen bra. Jag åkte till Barcelona i ett par månader för ett år sedan, och skaffade mig en fon-router för att få dela nätverk med andra fon-folk. Det gick sådär. Jag har sedan länge gjort min uppkoppling användbar för vem som helst. Jag sitter inte sällan på olika ställen i staden och försöker koppla upp mig och alla de där hänglåssymbolerna för stängda nätverk är väldigt irriterande.

Det är som när kodlåsen till alla portar plötsligt dök upp. För en stadsflanör var det förödande. Man vill ju kunna gå in på gårdarna och kolla. När jag var i Warszawa kunde man gå kvarter efter kvarter inne på gårdarna, där pågick ett parallellt liv. Öppenheten gjorde det tillgängligt. Så när man läser det här om hur de gamla telefonkioskerna ska återuppstå som trådlösa nätpunkter blir man ju glad.

Den offentliga telefonen i staden är något alldeles särskilt. Den här platsen stötte jag på nyligen i Siena i Italien.

Siena, Italien

Om man ser på hur folk numera sitter upptryckta i fönstren på pressbyrån och Seven Eleven och betalar löjliga summor för att surfa några minuter så inser man vilken möjlighet det trådlösa näterket i staden kan innebära, tänk lite större varianter av telefonkiosker med sköna plaststolar, kanske reklamfinansierat i samband med busshållplatserna eller tunnelbanestationerna. Eller bara parkbänkar, med trådlösa uppkopplingar.

Det är fler som har önskat sig det.

Kommentera

