Drömmen om Central Park

Det finns platser som mer än andra sammanfattar allt man älskar med mänskligheten. Central Park i New York är en sådan plats. När jag för ett tag sedan var ute och cyklade på Årstafältet i södra Stockholm  kom jag att tänka på Central Park. Igen. Där låg det här stora gröna fältet, med den gamla landsvägen över den gamla stenbron, den märkliga golfbanan, den nyare landsvägen där trafiken upphört. Och runtomkring stod några spridda höghus, ICAs centrallager och postens.

Nu är det snart dags för en tävling om Årstafältet. Där förekommer uttrycket att ”bygga på fältet”. Jag tänker tvärtom. Flytta på ICA, posten, och vad man mer behöver flytta på och bygg högt alldeles intill den här platsen. Tryck ihop den lite. Men bygg inte på fältet. Det är nästan redan ett Central Park.

Det kommer att bli fantastiskt. Believe you me.

4 svar

  1. yeay, Central Park i Årsta! Jag hoppas att någon med ansvar för frågan hittar till din blogg – högre hus runt om fältet vore toppen, tycker jag också.

  2. Jag tycker att man kan norpa utkanterna av fältet för att få lite mer plats för stadsdel, men sedan absolut att ha en stor park just i mitten, helt omgiven av hög och tät urbanitet.
    Problemet med ”parkerna” i Stockholmsområdet är ju att de är så odefinierade, de ligger bortom någon motorväg eller så måste man gå någon lång gångväg för att komma till några slitna snåriga buskage som inte är så roande.
    Fler riktigt parker i Stockholm, helt omgivna av hög urbanitet.
    Det vore något!

  3. Absolut så med Stockholms parker. Jag skrev en sak om det i senaste numret av tidningen Arkitekten. Att den definierade naturen, aka ”Den stora parken” är en stor del i förortens framtida identitets- och statusbygge.
    Se
    http://www.arkitekt.se/s33913

  4. Andra stora parkprojekt på gång se: http://www.shelbyfarmspark.org/sfpc

    Hej från
    Anders K

Kommentera

