Stort, stort, stort!

Jag träffar en köpcentrumutvecklare. Han visar ett köpcentrum. Det kommer att bli så stort säger han, om och om igen. Ser du hur stort det blir? Jag ser. Och förundras. En kvinna jag träffar på länsstyrelsen i Skåne säger att de flesta köpcentrum i Skåne ansökt om fördubblad yta. Och jag ser att SAS annonserar billiga flygbiljetter till Delhi med rubriken: ”Mer shopping!”. Så kommer jag hem och ser Melodifestivalen. Och det är väldigt stort. Jag vill inte psykoloigisera en hel tid, eller det vill jag egentligen så nu kommer frågan: vad är det allt det stora ska dölja?

Något litet, men gnagande, alltid närvarande, nu mer än någonsin i rent planetär storlek: döden, döden!

3 svar

  1. som fångat i ett nötskal, igen.

    Mall of Scandinavia, var hamnar den i skalan?

  2. Jo det slog mig just när jag postat. Missförstå mig inte, jag gillar att handla, men vad är det med den där längtan efter jättestort. Köpcentrumen är en sorts marknadskrafternas miljonprogram.

  3. Köpcentrum är oftast ganska trista.
    Jag bor i närheten av fältöversten. Den ligger som en stor betongkloss, inkastad i staden. Ful och tråkig.

    Däremot gillar jag arkader.
    Det kanske är därför jag gillar Gallerian bättre? Det är liksom nästan lite ”gatukänsla” på något sätt.

    Fast det största problemet med galleriorna och köpcentrumen är ju att Stockholm är så förbålt glest befolkat. Om vi hade en högre densitet skulle gatulivet funka bra ändå.

Kommentera

