När din skivbutik dör

Jag log ganska glatt när den där jättelika skivbutiken Tower records stängde för ett drygt år sedan. Och jag hör till internetmodernisterna, de som tror att det mycket faktiskt kan bli bättre om det händer virtuellt, det där web 2.0. I i alla fall i teorin. I alla fall tills idag. Jag såg annonsen häromdagen, Skivfönstret, min skivbutik, jag har haft rabattkort där i sex år, skulle ha 50 procent på allt. Men inte skulle de väl stänga? Jo. Så idag stod jag där i resterna av realisationen. Skrapet på botten. Och det var så himla sorgligt. Alltså vart skulle nu mina lunchpromenader stanna till, var skulle jag bläddra som en paus i det där virtuella bläddrandet. Och jag skämdes för alla de nedladdade låtarna. Nu blir det en butik för lingerier. Och varför då. Jo försäljningen har sjunkit stadigt de senaste åren, fem procent per år, och om två år ska hyrorna omförhandlas och Boultbee som köpt Ringens köpcentrum på Södermalm i Stockholm har profilerat sig hårt som en firma som vill döda allt som inte är extremt framgångsrikt. Men ändå, här har vi förmodligen en av de skivbutiker i Stockholm som har haft högst omsättning per kvadratmeter yta, kunnig personal, utåtriktade med livespelningar någon gång i månaden. Det är uppenbart att om inte de överlever så gör ingen det. Så gick jag ut med två reaskivor och bara ett par kvarter bort ligger tjocka Åhléns med skivavdelning. Kan de inte stänga det där skräpet istället? Där finns ingen kunskap bara material. Jag kommer att bära mitt medlemskort på Skivfönstret som inte går ut förrän i Maj som en sorts memorabilia i plånboken, det kommer bli kvar i flera år är jag rädd. De kallar det förnekelsefasen. Och jag kommer att minnas och vara tacksam för alla de där gångerna när jag kommit med frågor som ”Vilken är Gillian Welchs bästa platta?” (hon som dessutom skrivit låten ”Everything is free”) och fått personliga svar. Och vad ska jag nu göra med min internetmodernism? Förvandlas vi alla slutligen och obönhörligt till Carl Johan de Geer och längtar efter de där mjölkbutikerna som stängt. Nu har min första mjölkbutik stängt. Jävlar vad det kändes.

3 svar

  1. […] Publicerat januari 31, 2008 av Dan Hallemar Eller vi är i alla fall två som sörjer en skivbutik. I söndags utspelade sig sorgliga scener när de anställda på SKivfönstret vid Ringen, […]

  2. it`s only Rock´n`Roll

  3. […] båset är tomt Publicerat november 19, 2008 av punkthus Jag var i en posting från i våras totalt deprimerad av att en av mina favoritskivaffärer hade slagit igen. Det var […]

Kommentera

