Parfymen

Cyklar till jobbet, underbart tomma cykelvägar. När jag passerar Göta Fisk på Götgatan, Stockholm, hamnar jag i en doft av inlagd strömming (inlagd stekt strömming?). Och jag kastas obönhörligt in i en namn-och-nytt-nostalgi, en längtan tillbaka till en annan stad. I det här fallet en stad som luktade. Inlagd strömming från ena hållet och vad vet jag från det andra. Staden som en sorts organism där allt inte är inneslutet i täta vakumförpackade lådor eller hus. Men så kommer jag fram till huset där jag jobbar, i trappuppgången ligger ett tjogtal soppåsar som inte fått plats i sopnedkastet. Det stinker. Man får ta det goda med det onda.

Kommentera

