Swedbanksyndromet

Ingen älskar banker. Kanske är det därför Swedbank vill strössla hela Sverige med folkliga arenor för melodifestivaler, ishockey och fotboll. Nu senaste nationalarenan Råsunda. En sorts charmoffensiv. Men när man ser arenorna kan man snabbt konstatera att de lever upp till alla fördomar om banker: stelt, icke-kommunikativt, snålt. Det är sann korv med bröd-arkitektur. Mättande gott när du har brått, för att citera en annan arenanamngivare. Man kan undra varför konserthus, museer och bibliotek så gärna skryter med sin arkitektur medan evenemangsarenorna lägger sig på partytältsnivå. Kan det vara för att man litar på att innehållet räcker eller är det för att man är mer beroende av näringslivet och att man i näringslivet är helt ointresserade av arkitektur? Eller har det med besökarna att göra? White-trash-arkitektur till bingolottofolket? Är det sant det som Lars-Mikael Raattamaa uttryckte för sex år sedan i en debattartikel om arkitektur i Dagens Nyheter: ”Klasshat, klasshat, klasshat. De sa att arkitektur är mått och material men min definition av arkitektur, våren 2001, är ett djupt klasshat”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: