Studierektor Bertilsson

Marknadsföring av städer och regioner har under ganska lång tid varit en stor sak. Många har varit snabba att göra sig lustiga över städernas, särskilt småstädernas, olika slogans. Någon som minns studierektor Bertilsson? Han var huvudpersonen i några svenska deckare på 1980-talet. Björn Gustavsson spelade honom. Han var en fumlig person i beige manchesterkavaj som av någon anlendning halkade in på brottets bana. Jag kan komma att tänka på honom när jag ser hur storstadspress och reklamtyckare ondgör sig över städernas varumärkesförsök. Så ernbarmeligt töntigt och fumligt. Jag tror det är studierektor Bertilsson som har beställt städernas slogans. Jag tror han kanske använder de när han har en powerpoitpresentation för ett förtag som kanske ska etablera sig i kommunen. Den kreativa klassen skrattar. A som i Arboga. B som i blåst. Det är enkelt att genom att se sig igenom listan på slogans vilka som är förlorarna. Det är de som inte har språket, det är de som stammar fram något fånigt för att man fått veta att det ska vara så. Det är studiorektor Bertilsson, frånseglad, fånstirrande. Men jag ryser mest när jag ser reklamen för Nyköping, Bo i Nyköping, de där skyltarna med människor skurna ur en pripps blå reklam och orden ”Andas” eller ”Leva” eller ”Satsa”. Livsstilsstaden. Och där kan man läsa: ”Här är vi öppna för nya uttryck och intryck som ger dig utrymme att själv forma dina val”. Annika Norlin, eller Säkert, sammanfattar det bra i sin låt ”Ditt kvarter”, hon har en Elle i sin väska och undrar: ”Elle när ska det bli inne att vara som jag, blek och feg och sävlig och lat?”. Bertilsson nickar och håller med där han står och ser ut över Boden, ”Fördel Boden!”. Knappast.

Kommentera

