Björntack

Nyheter om media sprider sig snabbt i media. Dagens stora nyhet är att kulturchefen på Expressen Björn Wiman går till samma post på Dagens Nyheter.  När jag började skriva för Expressen Kultur vintern 2003 visste jag ingenting om att skriva på kultursidor. Jag hade läst Expressen sedan jag var 12, mest sporten och nöje om jag ska vara ärlig, och aldrig kunnat drömma om att jag själv skulle skriva där.

Men för att tacka Björn publicerar jag här den första text jag skrev på Expressens kultursida som fick honom att säga ”yes!”. Den är inte alls märkvärdig, men jag vågade ta ut svängarna, vara lite vass, lite snabb. Den där kombinationen av bra sportjournalistik och kulturjournalistik som jag älskar att skriva. Björn fick mig att på väldigt många sätt ta många steg i en riktning som jag aldrig skulle tagit annars. Så tack, Björn och lycka till!

Kända höghus jag inte byggt Expressen 030410.

Det finns ett säkert sätt att göra sig hörd i stadsbyggnadsdebatten – att föreslå höghus. Precis som arkitekten Anders Wilhelmsson nu har gjort. Han vill se 500 glastorn i Stockholm (DN 6/4). Media sväljer snart hela betet. Diskussionen drar igång: ”Högt. Lågt. Högt. Lågt”. Det brukar också vara påfallande lätt att få med sig odödlighetshungrande politiker och tvivelaktiga affärsmän.Höghusförslag av den här sorten är arkitekturens motsvarighet till nyckelromanen. Det handlar mycket lite om kvalitet. Mer om HUR, VAR och med VEM. En sorts arkitektonisk version av musikern Olle Ljungströms påstådda (men aldrig publicerade) diktsamling Kända tjejer som jag knullat. Sedan kan man kontemplera över varför nio av tio av de arkitektoniska nyckelromanerna är glastorn ritade av män i medelåldern. Därmed inte sagt att vi inte behöver nyckelromaner. Men inte 500, och inte från Stockholm.

Ett svar

  1. Trevligt!
    Som gammal kultursideskollega hoppas jag nu att Expressen Kultur kan börja skriva om arkitektur och stadsbyggnad igen. När Wiman tillträdde försvann ämnet sakta men säkert ur spalterna. Du skrev väl mest om barnböcker efter det? Skall man önska Per Svensson tillbaka?

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

