Det här suger stor tid

Skeppsbron, Stockholm, sommaren 2009

Skeppsbron, Stockholm, sommaren 2009

Alltså det är sommar, alla ska vara glada, seglarmössor och fjuniga ben och svalorna flyger och nyper i sin vik. Men undantagstillståndet som inneburit att man stängt av promenadstråket på Skeppsbron i Stockholm i en månad för att det är några seglarkillar (navigare necesse est) som ska ratta sina vita vidunder i Volvo Ocean Race är faktiskt en ren skandal.

På morgnarna ”öppnar” Skeppsbron klockan tio. En kajpromenad kan inte öppna klockan tio, som om det var någon boutique för seglardojor.

Det är en gåta som förmodligen stavas joint venture mellan Stockholms stad, Stockholms hamnar och Stenbecksfärens markägande på just Skeppsbron (de sätter ju upp sin julgran där varje jul). Och det slutar inte där, nedanför almarna i Kungsträdgården står något jävla partytält som Stockholms stad (!) ställt upp för att berätta om ”framtidens Stockholm”.

Staden ska vara en festplats, ska kunna vara en kuliss till fester. Vänta bara till nästa år när bröllopet stundar. Det kan faktiskt bli en riktig bra möjlighet att visa hur det skulle kunna se ut när något särskilt händer. Men fan trot.

För nu är partytältsstaden här. Stockholm är en gräsmatta bakom någon villa i Linköping. Kom tillbaka Vattenfestivalen, allt är förlåtet.

Partytältstaden, Kungsträdgården, Stockholm

Partytältstaden, Kungsträdgården, Stockholm

About these ads

4 svar

  1. Hah, ditt inlägg är på pricken. Trafikkaos i resten av stan, hela kajen avstängd i en månad… det är ett rätt högt pris för några segelbåtar.

  2. Verkligen. Jag kommer för sent till jobbet varje morgon pga av den där jävla seglarna.

  3. Måste ju finnas massor med platser som skulle funka bättre.

  4. Ja, man undrar ju verkligen hur staden så villigt kan låta sig dompteras av ett företag. Man får ju så lite tillbaka. Eller, invånarna får ju så lite tillbaka.
    Inte för att det ursäktar detta på något vis, men det verkar vara vanligt i städer överallt att saker görs, inte för att det gagnar invånarna dvs skattebetalarna utan för att man på styrelsenivå har en diffus idé om att ”det lockar folk”.
    Vad man glömmer då är att det bästa sättet att locka folk till en stad är att se till att de som bor där är nöjda och har ett bra liv, att staden lever etc. Visserligen svårare att genomföra och mäta effekten av än ett företagssponsrat event men fan så mycket effektivare i det sk långa loppet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: